I’M SWIMMING HOME
The Swimmer (Frank Perry, 1968)
Tema: ESPORTS
Anem a pams, les finalsites van ser MOGAMBO (no!!! Perquè entre tots vam decidir
que la caça no era un esport per naltrus, tir al plat, a la diana etc..serà
olimpic si volen, però tir a l’elefant esport pels CRusinGSabadellCinèfils no, i això que “White elephant sale”
son aquelles paradetes tan americanes que fan a fora les cases de les zones
residencials quan es volen treure de sobre trastos vells i a més fer negocis. Quin
Gran Exemple els USA!!, i on el nostre estimat Protagonista va perdre sense ell
saber-ho-l’havia venut la dona-, el seu Carrilet de Frankfurts fet amb la Taula
de Ping Pong!) RAGING BULL de
l’Scorsese, The WRESTLER d’en Aronofsky, Chariots
Of Fire, d’en Hugh Hudson, WATERBOYS d’en
Shinobu Yaguchi, i Marathon
Man de John Schelsinger (1976 i que
efectivament el 1969 va rodar Midnight Cowboy, i era obertament gay, no ve a
cuento, però es veu que el John Cheever
(l’autor del conte The Swimmer, en que es basa
el film, era bisexual, i li va costar
tota la vida acceptar-ho i tota una obra a produïr!, i els rumors a l’entorn de
la bisexualitat d’en Lancaster sempre han estat allà, i encara que pare de
molts fills, sempre va ser un gran amic dels seus companys queer i defensor dels drets lesbogaybitransexuals,
un ICONa vamos!), i el guió es obra de Eleanor Parry, dona del director, en el
cas d’aquest últim matrimoni, mantindrem la seva heterosexualitat sense
dubtar-ne, sembla talment aquesta crónica, la de la bisexualitat que arriba per
la piscina del riu que va cap qualsevol casa, i no és el cas.
La sorpresa fou majuscula quan
la pel.lícula ni estaba doblada ni subtitulada, i tot i que semblava que es
produiria un coitus interruputs, sobretot després de veure neixer la natura, la
fauna i Adam sortint quí sap d’on i tirant-se a una primera piscina, vam fer el
cor fort, l’ull àvid i l’orella atenta i
ens vam deixar submergir en les aigües depurades de les grans cases de la
burgesia de Connecticut i vam acompanyar al Ned, en aquest piscicamí cap a casa,
una casa que quan portava quatre psicines i després de l’aparició fulgurant de
la ninfa-antiga cangur-babysitter de ses filles, ja presentiem que era menys
llustrosa com la recordava o com encara lluien les dels seus coneguts i
saludats.
En mig del context realista de
les converses que manté amb tots els propietaris de les mansions, els primers
plans a la mira acuosa i diàfana d’en Burt es barrejen amb uns tripilans de
natura i edén bucòlic-naíf que a més de situarnos en el cinema de l’època, ens
situa en la ment estancada i il.lusoria d’un derrotat del somni americà.
Després de l’excepcional
tourdeforce arrivats als 25 metres finals abans de la victoria (en aquest cas
derrota calara i meridiana), l’encontre amb l’amant Janice Rule (recordem-la, i
també antiga i fugaç amant de Farley Granger (el 1956), protagonista de La
Soga, i Strangers on a Train del Hitchcok, i com no, un dels grans i obertament
bisexuals del cinema americà, publicament obert cap al final, però dintre del
circuit de Hollywood i Broadway on va fer amistat i allitament amb na Janice,
era d’una naturalitat encantadora.), és realment excepcional perquè és allí on
encarem junt amb Ned, la distancia entre ell i la realitat del momento, representada
per ella, amb una bellesa franca i
desafiant, ell s’ha quedat no sabem on, però uns anys enrrera, hi ha un lapsus
que, aquesta escena in crescendo, on ell practicament defalleix dins la piscina, deixa ven clar, i el què ara és pura naïficitat per part del nostre
protagonista, que ens el fa apreciar, altrament no és el mateix que era.
Només li faltarà creuar una
autopista, i arribar a una plena a bessar piscina pública municipal, on ha de
pidolar 15 cèntims per entrar i
adonar-se que el que ell veu de la realitat res te a veure amb la mateixa.
I no vull exposar més exemples,
cada pisicina ha estat un petit oasis concret de l’american way of life i la
idiosincràcia, glamur, soledat, belle i vellesa que s’hi pot arribar a trobar.
En fi, en Ned puja el mont del
Sinaí, arriba en un clar decorat a mig camí d’un MOGAMBO fantasmagòric i péplum noucentista i davant d’una reixa
oxidada que aconsegueix obrir, talment com l’Adam de Durero sensa Eva, Ned
arriba al que havia estat casa seva, cau el diluvi universal, i sense arca de
Noé possible on arrecerar-se, colpeja la porta d’una casa on ja no pot i
(esperem) ja no vol viure. Només pot tornar a començar.
Per un altre dia queden els
romantics viatges en tren, les mirades, les manetes, les intensitats
perdurables i la memòria d’allò que fa que els estius siguin càilds no només
per la temperatura ambient.
Salut i Sort Amigues i Amics!
PD: Buscant el quadre de Düerero m'he topat amb aquest text que clou perfectament la pel.lícula.
Diario de Adán y Eva (extacto) de Mark Twain
MONDAY.--
The new creature says its name is Eve. That is all right, I have no objections. Says it is to call it by, when I want it to come. I said it was superfluous, then. The word evidently raised me in its respect; and indeed it is a large, good word and will bear repetition. It says it is not an It, it is a She. This is probably doubtful; yet it is all one to me; what she is were nothing to me if she would but go by herself and not talk.
Lunes.--
La nueva criatura dice que se llama Eva. Me parece estupendo, no tengo nada que objetar. Dice que la llame así cuando quiera que venga. Yo respondí que, en ese caso, era innecesario. Es una palabra muy respetable, realmente imponente y adecuada para ser repetida. Dice que no es una cosa, que es una mujer. Es probablemente difícil de creer, pero me da lo mismo; no me importa lo que sea con tal de que se vaya y deje de hablar.
The new creature says its name is Eve. That is all right, I have no objections. Says it is to call it by, when I want it to come. I said it was superfluous, then. The word evidently raised me in its respect; and indeed it is a large, good word and will bear repetition. It says it is not an It, it is a She. This is probably doubtful; yet it is all one to me; what she is were nothing to me if she would but go by herself and not talk.
Lunes.--
La nueva criatura dice que se llama Eva. Me parece estupendo, no tengo nada que objetar. Dice que la llame así cuando quiera que venga. Yo respondí que, en ese caso, era innecesario. Es una palabra muy respetable, realmente imponente y adecuada para ser repetida. Dice que no es una cosa, que es una mujer. Es probablemente difícil de creer, pero me da lo mismo; no me importa lo que sea con tal de que se vaya y deje de hablar.
I'm swimming home!
ResponEliminaQuin tripi de peli!
Gorgeous!
Aigua passada no mou molins, ni omple piscines, ni cases, ni els buits de les abscències...
ck
Fè de eRRata...ta..ta..ta..ta:
ResponEliminaEs quadre que ilustre el fragment de Matk Twain sobre Adam i Eva en un blog del que ara no recordo el nom, no és de Dürer, vaig buscar-lo, però aquest altre si adeia més: The Tree of Forgiveness de Edward Burne-Jones, 1882.
Si molt no m'erro romàntic, tot i que l'imatge que tinc al cap crec que potser no era una imatge d'Adam und Eva, sinó d'un son home cap cot, i amb tràgic caminar però amb corporalitat atlètica.
Nostra ExploradoreTâ Particoliere, i Escacejada Major del Regne (sols en CCCS, pk en el demés és la més cooperativista, colaboradora, engescadora i positivista exemplar du la ville di Zaba du Lui) ha aconseguit (fa dos dies ja) sortir de Manila coberta per aigua, ha arrivat vers le sud de l'arxipelag, a una illa anomenada Palawn, a la part del nort poble: Nido. Divendres per fí va veure el sol i (cito textual:"he vist unes cargolines amb potes molt gracioses q t haguessin fet riure només intuir les") i demà si fa bon temps anirà a fer snorkelling. O siga que tout ça va pour Tà in FiliPina (Baush forever! et BAUHAUS aussi!)
the P.rrp